Meillä Suomessa on aukilausumaton näennäinen yhteisymmärrys siitä, että olisimme yksi kansa. Tähän myyttiin kuuluvat kansallisromanttisesta ajasta alkavan taideperinteen lisäksi myös esimerkiksi talvisota, käsitys suomen kielestä koko kansan kielenä, käsitys hyvinvointiyhteiskunnasta, joka kannattelee koko kansaa, käsitys kansan yhtenäisestä historiasta taistelusta taisteluun, sortovallasta sortovaltaan, Venäjän vallan alta Euroviisuhäviöiden kautta vuoteen 1995 ja jääkiekon maailmanmestaruuden voittoon ja Nokian nousuun - ja siita taas tuhoon. Meidän kansallinen kertomuksemme toistaa myyttiä ikuisesti alistetusta, joka jatkuvasti taistelee tietä valoon. Olemme enemmistökansa, jolla on vähemmistöidentiteetti. Paitsi että. Nämä meidän kansalliset myyttimme koskevat vain osaa kansasta. Enemmistöä, ehkä. Laajaa suomenkielista ja -mielista keskiluokkaa. Mutta eivät todellakaan kaikkia.
Meillä on saamelaiset, maamme alkuperaiskansa,
jonka olemme alistaneet sorron alle, mitä emme edelleenkään ole kunnolla
itsellemme myöntäneet. Meillä on suomenruotsalaiset, jotka meidän mielestämme
ovat jo niin pitkään olleet erikoisasemassa suhteessa meihin, että nyt heitä on
ok haukkua ja hakata raitiovaunuissa. Meillä on romanikerjäläiset, jotka
ikävästi pilaavat katukuvamme muistuttamalla eriarvoisuudesta ja köyhyydestä.
Meillä on omat köyhämme, jotka sentään tajuavat pysyä pois kaduilta
kerjäämästä, ja pian myös häipyvät leipäjonoista hankkimaan ruokansa - niin,
mistä sen hankkivatkaan. Meillä on maahanmuuttajat. Meilla on vammaiset. Meilla on seksuaaliset vahemmistot. Meillä on vanhukset, joiden asiat ovat kyllä aika huonosti, mutta
jotka ovatkin olleet osa meitä enemmistöä, joten niitä ei oikeastaan tarvitse
edes ajatella tässä esseessä. Meillä on maahanmuuttajat, jotka pitäisi pitää jollain
tavalla pois meidän maastamme, tai ainakin säännöstellä vahvasti niitten tuloa,
että ne pystyisivät integroitumaan meidän maailman parhaaseen kansaamme, etkä
ainakaan toisi mitään omien kulttuuriensa piirteitä, paitsi ehkä ruokaa ja
hauskoja vaatteita. Ja ai
niin, sittenhän meillä on vielä naiset (jotka tosin taitavat olla enemmistö,
mutta jostain syystä nekin pitää tässä välissä aina mainita), mutta ei niistä
sen enempää tässä maassa, sillä meillähän on jo se tasa-arvo.
Vähemmistöt
esiintyvät kaikkialla – siis lehdissä, mediassa, taiteessa, teatterissa –
reunahuomautuksina ja väriläikkinä. Hyvin harvoin he ovat aidosti fokuksessa; hyvin
harvoin he ovat näkökulmahahmoja; hyvin harvoin he ovat niitä, jotka tekevät
sääntöjä tai kommentoivat enemmistön toimintaa oma nimensä jutun signeeraajana.
Me suomalaiset emme koe
sitä ongelmaksi, koska ajattelemme, että vähemmistön edustajia on kuitenkin
niin vähän. Ja niistä vähistä me enemmistöläiset osaamme tietenkin pitää
huolen. Mehän olemme maailman tasa-arvoisin ja demokraattisin ja muutenkin
paras maa. Ja sitä paitsi, me
enemmistöläiset ymmärrämme, sillä olemme itsekin päähän potkittuja. Totta puhuen, emme
taida olla. Meillä menee aika helvetin hyvin.Ja me olemme siksi haikailemattoman ylimielisia: sokeita ja kuuroja kaikelle sorrolle, johon itse olemme syyllisia.
Suuri näyttämö on
Suomen kontekstissa fasistinen instituutio. Siinä, missä sanotaan, että
suurella näyttämöllä tulisi käsitellä kansallisen luokan kysymyksiä ja aiheita,
tarkoitetaan, että suurella näyttämöllä tulisi käsitellä suurta enemmistöä
kiinnostavia aiheita. Suuri näyttämö on jo paikkana ja tapahtumana voimakkaasti
tietylle enemmistön eliitille suunnattu asia, jota toki virallisesti sekä
teatterilaisten keskuudessa että muissakin yhteyksissä saatetaan kutsua
”kansaksi”, mutta joka sinällään on erittäin rajautunut joukko ihmisiä. Suurten
näyttämöiden katsomo ei todellakaan läpileikkaa kansaa, ja jo niin väittäminen
rajaa ”kansan” käsitteen poliittisesti vinoutuneesti.
Perustelen
tätä johtopäätöstäni. Aloitetaan ihan teatterissa käymisen perusedellytyksistä.
Liput suuren
näyttämön esityksiin maksavat 25-60 euroa. Esitys kestää vähintään 2 tuntia ja
alkaa useimmiten iltaisin klo 19. Pienipalkkaiselle tai työttömälle jo lipun
hinta on mahdoton summa käytettäväksi johonkin sellaiseen kuin teatteriesitys.
Lisäksi perheellisten pitäisi järjestää lastenhoito koko
illaksi. Nämä asiat karsivat jo suuren joukon potentiaalisia katsojia. Lisää
kuitenkin tulee.
Suuren
näyttämön esityksissä puhutaan suomea. Jos et ymmärrä, on turhaa lähteä. Nykyaikaisilla suurilla näyttämöillä on muutama
pyörätuolipaikka, mutta se ei todellakaan tarkoita että pyörätuolilla olisi
helppo liikkua teatterin tiloissa.
Nämä ihan
perustavimmanlaatuiset edellytykset ovat rajanneet jo suuren joukon
vähemmistöjä katsomoista pois.
Puhumattakaan teosten aiheistosta.
Jos sanotaan, että suurelle näyttämölle tulisi tehdä
esityksiä kansallisesti läpileikkaavista aiheista, tarkoitetaan että tulisi tehdä suurta enemmistöä koskettavia teoksia, toisin sanoen
teoksia vaikkapa talvisodasta, jonka kautta suuri valkoinen kantasuomalainen keskiluokkainen vammaton heteroenemmistö voisi kokea vielä
enemmän keskinäistä yhteenkuuluvuutta. Niinpä suuri näyttämö on keksintönä
suorastaan fasistinen.
Totta puhuen, jos
katsoo sitä ohjelmistoa joka suurilla näyttämöillä tällä hetkellä Suomessa
pyörii, täytyy sanoa että
keskivertonaistenlehti on huomattavasti suvaitsevampi ja radikaalimpi kuin suurten näyttämöiden ohjelmisto. Annassa
ja MeNaisissa haastatellaan omilla nimillä ja kasvoilla
mielenterveyskuntoutujia, prostituoituja ja strippareita, perheväkivallan
uhreja, hiv:tä sairastavia tavallisia suomalaisia naisia, nuorisokodeissa
kasvaneita nuoria, entisiä narkomaaneja, sukupuolta vaihtanutta pappia, hyvin
erilaisilla taustoilla maahan- ja maastamuuttaneita, lapsensa menettäneitä,
työpaikkansa menettäneitä, rahansa menettäneitä, kaiken menettäneitä Suomesta
ja joka puolelta maailmaa. Suurilla
näyttämöillä pyöritetään vuosi toisensa jälkeen Yhdysvalloissa ja
Iso-Britanniassa tehtailtuja menestysmusikaaleja, jotka kertovat
1930-1970-luvun elämästä keskiluokkaisen valkoisen enemmistön silmin; ja
”vakavana puhedraamana” juuri noita aiemmin mainitsemiani suuren suomalaisen
kansan vaelluksesta kertovia näytelmiä. Ohjelmalehtisessä on aina viittaus
siihen, kuinka taide avartaa maailmankuvaa ja lisää ymmärrystä ja empatiaa;
paitsi itseä, myös erilaisuutta kohtaan. Aukilausumattomana ajatuksena on, että
esitysten tarinaan sisäänkirjoitettu ”sanoma” tavoittaisi metaforatasoisena
katsojan mielen, ja muuttaisi hänen maailmankuvaansa. Ikävä tosiasia:
MeNaiset-lehden lukeminen avartaa luultavasti ihmisen maailmankuvaa
huomattavasti enemmän kuin suuren näyttämön esityksen katsominen. Ja tulee sitä
paitsi halvemmaksi.
Suurelle näyttämölle
pitäisi tehdä radikaaleja teoksia. Teoksia jotka eivät myy. Teoksia
marginaalisista aiheista. Teiniäideistä. Rakennusurakoitsijoista. Veneen
rakentajista. Loppuun palaneista lähihoitajista. Koulunkäyntiavustajista.
Poliittisista broilereista, joista ei koskaan tule todellisia poliitikkoja,
vaan jotka turhautuvat ja ryhtyvät vittumaisiksi virkamiehiksi. Poliittisista broilereista,
joista tulee koti-isiä ja –äitejä kun oman alan työtä ei riitä. Kolttasaamelaisista. Sukupuolen korjaajista. Entisista lestadiolaisista, ja nykyisista myos. Poliittisista pakolaisista,
mielipidevangeista, mielialalääkkeiden käyttäjistä, syrjaytyvista nuorista, lihavuusleikkauksista, sellaisista
itsemurhaajista joissa ei ole mitään sankarillista; puskaraiskauksista, rumista,
tyhmistä ja epäseksikkäistä pikkurikollisista, bussikuskeista ja heitä
pahoinpitelevistä idiooteista,
tyottomista kirjallisuustutkijoista, lahjattomista lapsista, ujoudesta, häpeästä, pelosta,
ja niin edelleen, ja niin edelleen. Ja kaikkia näitä henkilöitä tulisi käsitellä
heille kuuluvalla arvokkuudella, änkytystä tai puhevikaa tai pieruja lisäten
vain silloin, kun ne eivät vie roolihenkilöltä näiden ihmisarvoa. Teatterin pitaisi lopettaa ihmisryhmien marginalisoiminen ja uhriuttaminen, ja nahda se sankaruus ja ainutkertaisuus, joka jokaisessa ihmisessa loistaa. Suurten nayttamoiden pitaisi uskaltaa kirkastaa yhden ihmisen kokemus maailmasta nakyviin - vaikka, ja koska, tama ihminen olisi elamantarinaltaan kaukana keskiverto valkoihoisen kantasuomalaisen vammattoman heterosuomalaisen kokemuspiirista. Vain sillä
tavalla voisi sanoa, että teatterin suuret näyttämöt lisäävät ymmärrystä itseä
ja toisia kohtaan.
Pitäisi luopua siitä, että ajattelee asioita
teatterin kautta. Sen mukaan, mikä on näyttävää, ja mikä on ennenkin myynyt. Sillä
ei päästä muuhun kuin samojen aiheiden ja tarinoiden käsittelyyn kerta toisensa
jälkeen. Teatterin pitäisi kääntää silmät pois omasta navastaan ja katsoa
siihen maailmaan, jonka keskellä se toimii. Luulen että se sitä paitsi on ainoa
tapa saada katsojia maailmassa, josta Kekkonen on kuollut jo kauan sitten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti